Thursday, September 15, 2011

Mula hisap rokok

1974
Januari 1974, sewaktu menunggu keputusan STP, saya berpeluang menjadi guru GSTT di SMK Alor Akar, Kuantan. Saya tinggal bersama rakan sekampung yang juga saudara mara saya.  Mereka ialah Shikh Jabok, Apak Atan dan Raja Kamal. Mereka semua ada kerja tetap sejak beberapa tahun lalu. Mereka ini memang kaki rokok. Pendek kata dalam rumah itu sentiasa berbau asap rokok. Saya juga menghidunya sepanjang masa. Beberapa minggu berlalu maka saya telah lali dengan bau itu. Saya mulalah belajar secara beransur-ansur menghisap rokok tetapi tidaklah selalu kerana belum dapat gaji. Kini saya tidak rasa pening atau loya. Bila sahaja dapat gaji, saya terus beli rokok dan belanja tiga orang rakan saya ini. Oh, kini saya telah jadi rakan serumah yang lebih akrab. Kini saya bukan murid sekolah lagi, berani bawa rokok ke bilik guru dan hisap rokok bersama guru lelaki.

No comments:

Post a Comment