Monday, September 19, 2011

Dapat lesen besar mulai Februari 1978

Mulai Februari 1978 saya jadi guru siswazah di sebuah sekolah menengah di Jerantut. Melalui pertolongan GPK, saya dapat menumpang di rumah no. 99, Taman LKNP. Penghuninya ialah Hamdan dan Rahman. Saya cepat mesra dengan mereka. Mereka berdua kaki rokok. Rahman nampaknya sangat murah hati, selalu offer rokoknya kepada saya, apa lagi pucuk dicita umlam yang datang. Bila dapat gaji, saya terus beli rokok dan offer kepada Rahman. "Kini aku ada gaji, maka aku ada lesen besar!"

Sebulan sekali (bila hujung bulan) saya pulang ke kampung. Kini saya sudah berani bawa rokok pulang ke rumah. Malam, makan nasi hidang berhadapan dengan ayah. Biasanya ayah bila lepas makan mesti capai rokok. Ye, kini saya juga begitu. Saya mahu belanja ayah rokok yang sedap. Bila sahaja siap makan saya terus hulurkan rokok yang tercabut sedikit dari kotaknya kepada ayah. Ayah tergamam, perlahan-lahan mengambilnya, sepantas kilat saya menghidupkan api dari lighter canggih kulitnya berkilat, tidak lagi mancis api yang selalu ayah gunakan. Kami hisap rokok dua beranak. Saya berasa puas kerana dapat belanja ayah. Ye, kita nak bagi ayah rasa kenikmatan hisap rokok berjenama.

Akan bersambung lagi....

No comments:

Post a Comment